|
|
Řádek 1: |
Řádek 1: |
− | ===Legislativa ČR===
| |
− | Hlavní právní předpisy týkající se ochrany půdy v České republice jsou:
| |
| | | |
− | 1. Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
| |
− | ve znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší
| |
− | země, nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím
| |
− | zemědělskou výrobu a je jednou z hlavních složek životního
| |
− | prostředí. Ochrana zemědělského půdního fondu, jeho zvelebování
| |
− | a racionální využívání jsou činnosti, kterými je také zajišťována
| |
− | ochrana a zlepšování životního prostředí. Zemědělský
| |
− | půdní fond tvoří pozemky zemědělsky obhospodařované, to
| |
− | je orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, trvalé
| |
− | travní porosty a půda, která byla a má být nadále zemědělsky
| |
− | obhospodařována, ale dočasně obdělávána není (dále jen „zemědělská
| |
− | půda“). Do zemědělského půdního fondu náležejí též
| |
− | rybníky s chovem ryb nebo vodní drůbeže a nezemědělská půda
| |
− | potřebná k zajišťování zemědělské výroby, jako polní cesty,
| |
− | pozemky se zařízením důležitým pro polní závlahy, závlahové
| |
− | vodní nádrže, odvodňovací příkopy, hráze sloužící k ochraně
| |
− | před zamokřením nebo zátopou, technická protierozní opatření
| |
− | apod.
| |
− |
| |
− | • Podle § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 334/1992 Sb. je zakázáno
| |
− | způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí překračováním
| |
− | přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím
| |
− | právním předpisem; přípustná míra erozního ohrožení se stanoví
| |
− | na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené
| |
− | v tunách na 1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy. Způsob
| |
− | hodnocení erozního ohrožení zemědělské půdy, přípustnou
| |
− | míru erozního ohrožení zemědělské půdy a opatření k jeho snížení
| |
− | stanoví Ministerstvo životního prostředí vyhláškou (§ 22
| |
− | odst. 1 písm. d).
| |
− |
| |
− | • V současné době je protierozní ochrana půdy nedostatečně
| |
− | právně upravena (viz stávající ustanovení § 3 Zákona č. 334/1992
| |
− | Sb.). V případě příjemců finanční podpory v podobě přímých
| |
− | plateb, některých podpor Programu rozvoje venkova (PRV)
| |
− | a některých podpor společné organizace trhu s vínem je protierozní
| |
− | ochrana řešena kontrolovatelným a definovaným způsobem,
| |
− | zejména formou povinných standardů DZES (standardy
| |
− | Dobrého zemědělského a environmentálního stavu.
| |
− |
| |
− | • Realizace ostatních protierozních opatření (KoPÚ, AEO) jsou
| |
− | závislá na finančních prostředcích, popř. dobrovolném vstupu
| |
− | do AEO apod. Problematika ochrany půdy před vodní erozí je
| |
− | v rámci DZES řešena standardem DZES 5. Nastavená kritéria
| |
− | pro splnění podmínek DZES 5 jsou vzhledem k celkové ploše
| |
− | v současnosti ohrožené zemědělské půdy nastaveny mírně,
| |
− | a tím protierozní ochranu půdy řeší nedostatečně. Je také třeba
| |
− | zdůraznit, že standardy DZES jsou ekonomickým nástrojem
| |
− | k podpoře agrárního sektoru a nenahrazují povinnost farmářů
| |
− | hospodařit tak, aby nedocházelo erozí k poškozování půdy.
| |
− | Zároveň se netýkají všech hospodařících subjektů, ale pouze
| |
− | těch, kteří čerpají dotační prostředky. Plnění podmínek DZES
| |
− | tak znamená, že farmář získá finanční podporu, ale nezajistí, že
| |
− | v případě erozních škod nebude postihován. Zákon se vztahuje
| |
− | obecně na vlastníky a uživatele zemědělské půdy (nejen příjemce
| |
− | finančních podpor)
| |
− |
| |
− | • Základní části zákona:<br>
| |
− | I. Zemědělský půdní fond,<br>
| |
− | II. Změna využití zemědělské půdy a zásady ochrany zemědělské
| |
− | půdy<br>
| |
− | III. Zásady plošné ochrany zemědělského půdního fondu,<br>
| |
− | IV. Ochrana zemědělského půdního fondu,<br>
| |
− | V. Odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu,<br>
| |
− | VI. Odvody za odnětí ze zemědělského půdního fondu,<br>
| |
− | VII. Výkon státní správy v oblasti ochrany zemědělského půdního
| |
− | fondu,<br>
| |
− | VIII. Zvláštní ustanovení,<br>
| |
− | IX. Přestupky,<br>
| |
− | X. Ustanovení společná, přechodná a závěrečná.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 2. Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
| |
− | (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Tento zákon upravuje ve věcech územního plánování zejména
| |
− | cíle a úkoly územního plánování, soustavu orgánů územního plánování,
| |
− | nástroje územního plánování, vyhodnocování vlivů na
| |
− | udržitelný rozvoj území, rozhodování v území, možnosti sloučení
| |
− | postupů podle tohoto zákona s postupy posuzování vlivů
| |
− | záměrů na životní prostředí, podmínky pro výstavbu, rozvoj
| |
− | území a pro přípravu veřejné infrastruktury, evidenci územně
| |
− | plánovací činnosti a kvalifikační požadavky pro územně plánovací
| |
− | činnost. Především rozsah zastavitelného území a umístění,
| |
− | které je v rámci územního plánování vymezeno, může mít zásadní
| |
− | vliv na degradaci půdy (zejména Soil Sealing).
| |
− |
| |
− |
| |
− | 3. Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších
| |
− | předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Zákon vymezuje základní pojmy a stanoví základní zásady
| |
− | ochrany životního prostředí a povinnosti právnických a fyzických
| |
− | osob při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí
| |
− | a při využívání přírodních zdrojů; vychází přitom z principu trvale
| |
− | udržitelného rozvoje.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 4. Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
| |
− | zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Účelem tohoto zákona je stanovit předpoklady pro zachování
| |
− | lesa, péči o les a obnovu lesa jako národního bohatství, tvořícího
| |
− | nenahraditelnou složku životního prostředí, pro plnění
| |
− | všech jeho funkcí a pro podporu trvale udržitelného hospodaření
| |
− | v něm.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 5. Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
| |
− | úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
| |
− | vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších
| |
− | předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Tento zákon upravuje řízení o pozemkových úpravách a působnost
| |
− | Státního pozemkového úřadů při tomto řízení.
| |
− | Pozemkovými úpravami se ve veřejném zájmu prostorově
| |
− | a funkčně uspořádávají pozemky, scelují se nebo dělí a zabezpečuje
| |
− | se jimi přístupnost a využití pozemků a vyrovnání jejich
| |
− | hranic tak, aby se vytvořily podmínky pro racionální hospodaření
| |
− | vlastníků půdy. V těchto souvislostech se k nim uspořádávají
| |
− | vlastnická práva a s nimi související věcná břemena.
| |
− | Současně se jimi zajišťují podmínky pro zlepšení životního
| |
− | prostředí, ochranu a zúrodnění půdního fondu, vodní hospodářství
| |
− | a zvýšení ekologické stability krajiny. Výsledky pozemkových
| |
− | úprav slouží pro obnovu katastrálního operátu a jako
| |
− | nezbytný podklad pro územní plánování.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 6. Zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Účelem tohoto zákona je:<br>
| |
− | a) vytváření podmínek pro zajištění schopnosti českého zemědělství
| |
− | zabezpečit základní výživu obyvatel, potravinovou
| |
− | bezpečnost a potřebné nepotravinářské suroviny,<br>
| |
− | b) vytváření předpokladů pro podporu mimoprodukčních
| |
− | funkcí zemědělství, které přispívají k ochraně složek životního
| |
− | prostředí jako půdy, vody a ovzduší a k udržování
| |
− | osídlené a kulturní krajiny,<br>
| |
− | c) vytvoření podmínek pro provádění společné zemědělské
| |
− | politiky a politiky rozvoje venkova Evropské unie,<br>
| |
− | d) vytváření podmínek pro rozvoj rozmanitých hospodářských
| |
− | činností a zvýšení kvality života ve venkovských oblastech
| |
− | a pro rozvoj vesnic.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 7. Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
| |
− | (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | • Účelem tohoto zákona je především chránit povrchové a podzemní
| |
− | vody, stanovit podmínky pro hospodárné využívání
| |
− | vodních zdrojů a pro zachování i zlepšení jakosti povrchových
| |
− | a podzemních vod, či vytvoření podmínek pro snížování nepříznivých
| |
− | účinků povodní a sucha a zajistit bezpečnost vodních děl
| |
− | v souladu s právem Evropských společenství. Účelem tohoto
| |
− | zákona je též přispívat k zajištění zásobování obyvatelstva pitnou
| |
− | vodou a k ochraně vodních ekosystémů a na nich přímo
| |
− | závisejících suchozemských ekosystémů. Vodní zákon má široký
| |
− | dopad na naši společnost a tedy i na vztah k půdě. Především
| |
− | v § 27 stanovuje povinost vlastníkům pozemků zajistit péči o ně
| |
− | tak, aby nedocházelo ke zhoršování vodních poměrů. Zejména
| |
− | jsou povinni za těchto podmínek zajistit, aby nedocházelo ke
| |
− | zhoršování odtokových poměrů, odnosu půdy erozní činností
| |
− | vody a dbát o zlepšování retenční schopnosti krajiny.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 8. Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
| |
− |
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | řeší mimo jiné odpovědnost za škodu respektive
| |
− | náhradu újmy. Pokud někdo porušením svých povinností způsobí
| |
− | jinému majetkovou škodu či jinou újmu, nese za ni zodpovědnost
| |
− | a podle pravidel stanovených občanským zákoníkem má dojít
| |
− | k nápravě. K takovýmto újmám může dojít i v důsledku nevhodné
| |
− | péče o zemědělské pozemky a následnou činností vodní a větrné
| |
− | eroze.
| |
− |
| |
− |
| |
− | 9. Zákon č. 179/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb.,
| |
− | o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a další související
| |
− | zákony.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 10. Vyhláška č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti
| |
− | ochrany zemědělského půdního fondu, ve znění vyhlášky
| |
− | č. 153/2016 Sb.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 11. Vyhláška č. 13/2014 Sb., o postupu při provádění pozemkových
| |
− | úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 12. Vyhláška č. 327/1998 Sb., kterou se stanoví charakteristika bonitovaných
| |
− | půdně ekologických jednotek a postup pro jejich vedení
| |
− | a aktualizaci, ve znění vyhlášky č. 546/2002 Sb.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 13. Vyhláška č. 275/1998 Sb., o agrochemickém zkoušení zemědělských
| |
− | půd a zjišťování půdních vlastností lesních pozemků, ve
| |
− | znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 14. Nařízení vlády č. 262/2012 Sb., o stanovení zranitelných oblastí
| |
− | a akčním programu, ve znění pozdějších předpisů.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 15. Nařízení vlády 48/2017 Sb., o stanovení požadavků podle aktů a standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu pro oblasti pravidel podmíněnosti a důsledků jejich porušení pro poskytování některých zemědělských podpor, ve znění nařízení vlády č. 126/2018 Sb.
| |
− | ----
| |
− |
| |
− |
| |
− | 16. Program rozvoje venkova (PRV) na období 2014–2020.
| |
− |
| |
− | ===Legislativa EU===
| |
− | Šestý akční program Společenství pro životní prostředí (6AP, rozhodnutí
| |
− | č. 1600/2002/ES) byl přijat Evropským parlamentem a Radou dne
| |
− | 22. července 2002 a jeho působnost skončila v roce 2012. Na základě
| |
− | 6AP Evropská komise připravila sedm tematických strategií, které pokrývají
| |
− | sedm environmentálních oblastí a jejich legislativní rámec. Jsou
| |
− | to:
| |
− |
| |
− | • Tematická strategie o znečišťování ovzduší;<br>
| |
− | • Tematická strategie pro předcházení vzniku odpadů a jejich recyklaci;<br>
| |
− | • Tematická strategie pro udržitelné využívání přírodních zdrojů;<br>
| |
− | • Tematická strategie ochrany a zachování mořského prostředí;<br>
| |
− | • Tematická strategie pro městské životní prostředí;<br>
| |
− | • Tematická strategie pro udržitelné používání pesticidů;<br>
| |
− | • Tematická strategie pro ochranu půdy.
| |
− |
| |
− | Tyto strategie jsou v souladu s iniciativou tzv. „Better Regulation“,
| |
− | která představuje dlouhodobou snahu v rámci Evropské unie zlepšovat
| |
− | tvorbu legislativy s důrazem na vytváření analýz dopadů zejména na environmentální,
| |
− | ekonomické a sociální podmínky a provádění rozsáhlých
| |
− | konzultací se zájmovými skupinami.
| |
− |
| |
− |
| |
− | Tematickou strategii pro ochranu půdy předloženou Evropskou komisí
| |
− | dne 22. září 2006 tvoří čtyři klíčové pilíře:<br>
| |
− | 1. rámcové právní předpisy, jejichž hlavním cílem je ochrana a udržitelné
| |
− | využívání půdy,<br>
| |
− | 2. integrace ochrany půdy do tvorby a realizace politik členských
| |
− | států a Společenství,<br>
| |
− | 3. zaplnění mezery ve znalostech v určitých oblastech ochrany půdy
| |
− | prostřednictvím výzkumu podporovaného výzkumnými programy
| |
− | Společenství a členských států,<br>
| |
− | 4. zvyšování povědomí veřejnosti o nutnosti chránit půdu.
| |
− |
| |
− |
| |
− | Dne 22. září 2006 Komise zároveň předložila návrh '''směrnice Evropského parlamentu a Rady o zřízení rámce pro ochranu půdy a o změně směrnice 2004/35/ES''' (Dokument KOM/2006/232/FINAL).
| |
− | Dokument byl v květnu 2014 stažen jako bezpředmětný.
| |
− |
| |
− | '''Strategie Evropa 2020''' je desetiletá strategie EU, jejímž cílem je
| |
− | dosáhnout nového růstu, který je inteligentní (prostřednictvím efektivnějšího
| |
− | investování do vzdělávání, výzkumu a inovací), udržitelný
| |
− | (díky konkurenceschopnému průmyslu a odhodlání pokročit na cestě
| |
− | směrem k nízkouhlíkové ekonomice) a inkluzivní (se silným důrazem na
| |
− | tvorbu pracovních míst a snižování chudoby).
| |
− |
| |
− |
| |
− | Za tímto účelem bylo stanoveno pět hlavních cílů, které musí Unie do
| |
− | konce tohoto desetiletí dosáhnout:<br>
| |
− | • '''Zaměstnanost''' – zaměstnat 75 % osob ve věkové kategorii od 20
| |
− | do 64 let.<br>
| |
− | • '''Výzkum a vývoj''' – investovat do výzkumu a vývoje 3 % HDP Evropské
| |
− | unie.<br>
| |
− | • '''Změna klimatu a energetika''' – snížit emise skleníkových plynů
| |
− | o 20 % (nebo dokonce o 30 %, pokud k tomu budou vytvořeny podmínky)
| |
− | ve srovnání se stavem v roce 1990; zvýšit podíl energie z obnovitelných
| |
− | zdrojů na 20 %; zvýšit energetickou účinnost o 20 %.<br>
| |
− | • '''Vzdělávání''' – snížit míru nedokončení studia pod 10 %; dosáhnout
| |
− | ve věkové kategorii od 30 do 34 let alespoň 40% podílu vysokoškolsky
| |
− | vzdělaného obyvatelstva.<br>
| |
− | • '''Chudoba a sociální vyloučení''' – snížit alespoň o 20 milionů počet
| |
− | lidí, kteří žijí v chudobě a sociálním vyloučení nebo jsou na pokraji
| |
− | chudoby a hrozí jim sociální vyloučení.
| |
− |
| |
− |
| |
− | Strategie také zahrnuje sedm stěžejních iniciativ, díky nimž mohou orgány
| |
− | EU a vnitrostátní orgány členských zemí spojit své úsilí v oblastech,
| |
− | které napomáhají při dosahování priorit strategie: využívání zdrojů.
| |
− |
| |
− | Inteligentní růst<br>
| |
− | • Digitální agenda pro Evropu<br>
| |
− | • Unie inovací<br>
| |
− | • Mládež v pohybu<br>
| |
− |
| |
− | Udržitelný růst<br>
| |
− | • Evropa méně náročná na zdroje<br>
| |
− | • Průmyslová politika pro éru globalizace<br>
| |
− |
| |
− | Růst podporující začlenění<br>
| |
− | • Program pro nové dovednosti a pracovní místa<br>
| |
− | • Evropská platforma pro boj proti chudobě<br>
| |
− |
| |
− |
| |
− | Podle '''Strategie Evropa 2020''' udržitelný růst znamená:<br>
| |
− | • Vytvořit konkurenceschopnější nízkouhlíkovou ekonomiku, která
| |
− | rozumným a udržitelným způsobem využívá všechny zdroje.<br>
| |
− | • Chránit životní prostředí, snížit objem emisí a zabránit úbytku biologické
| |
− | rozmanitosti.<br>
| |
− | • Využít náskoku, který Evropa má ve vývoji nových ekologických
| |
− | technologií a výrobních postupů.<br>
| |
− | • Zavést výkonné a inteligentní rozvodné sítě elektrické energie.<br>
| |
− | • Využívat celoevropské sítě, a dodat tak podnikům v EU (především
| |
− | pak malým výrobním firmám) další konkurenční výhodu.<br>
| |
− | • Zlepšovat podnikatelské prostředí, zejména v případě malých
| |
− | a středních podniků.<br>
| |
− | • Umožnit spotřebitelům, aby se na základě dostatečných informací
| |
− | mohli co nejlépe rozhodnout.
| |
− |
| |
− |
| |
− | Dne 13. února 2012 vydala Evropská komise tiskovou zprávu „Životní
| |
− | prostředí: Komise vyzývá k důraznějšímu řešení problému degradace
| |
− | půd“. V této tiskové zprávě zdůrazňuje nutnost podniknout opatření,
| |
− | která zamezí pokračujícímu zhoršování stavu evropských půd a uvádí,
| |
− | že přestože již před pěti lety byla přijata tématická strategie pro
| |
− | ochranu půdy, podle zprávy o politických aspektech v Evropě stále nefunguje
| |
− | systematické sledování kvality půdy a její ochrana. Znamená to,
| |
− | že stávající opatření nejsou pro zajištění odpovídající úrovně ochrany
| |
− | veškeré evropské půdy dostatečná. Při přípravě opatření na úrovni EU se Komise věnovala podpoře iniciativ na zvýšení informovanosti o půdě
| |
− | a výzkumných a monitorovacích projektů jako je LUCAS, průzkum Eurostatu
| |
− | o pokryvu půdy, jejím využívání a agroenvironmentálních ukazatelích.
| |
− | Komise rovněž pokračovala v začleňování ochrany půd mezi
| |
− | ostatní politiky EU (např. zemědělství a rozvoj venkova). V rámci politiky
| |
− | soudržnosti bylo pro období let 2007–2013 přiděleno přibližně
| |
− | 3,1 miliardy EUR na obnovu průmyslových oblastí a kontaminované
| |
− | půdy. Nejvíce prostředků bylo přiděleno Maďarsku (475 milionů EUR),
| |
− | České republice (371 milion EUR) a Německu (332 miliony EUR).
| |
− | Kromě probíhajících opatření zaměřených na problém degradace půd
| |
− | hodlá Komise podporovat výzkum a sledování půd, dokončit pokyny
| |
− | pro zakrývání půd a výrazněji začlenit půdní aspekty do nadcházející
| |
− | aktualizované směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí. Komise
| |
− | rovněž navrhne začlenění emisí způsobených využíváním půdy, změnami
| |
− | ve využívání půdy a lesnictvím (LULUCF) do závazku EU v oblasti
| |
− | změny klimatu pro rok 2020 a dále bude na mezinárodní úrovni podporovat
| |
− | iniciativy zaměřené na ochranu půdy. Vědecká zpráva „Stav půdy
| |
− | v Evropě“ zveřejněná Společným výzkumným střediskem Evropské komise
| |
− | ve spolupráci s Evropskou agenturou pro životní prostředí nabízí
| |
− | komplexní přehled současných znalostí týkajících se půdních zdrojů
| |
− | a degradačních procesů. Zpráva dochází k závěru, že další výzkum
| |
− | a lepší shromažďování údajů jsou nutné, aby se naše znalosti prohloubily
| |
− | a zvýšilo se obecné povědomí o důležitosti půdy.
| |
− |
| |
− | Jako další krok uvádí tisková zpráva fakt, že byl požádán Evropský parlament
| |
− | a Rada, aby předložily svá stanoviska ke zprávě o politických
| |
− | aspektech.
| |
− |
| |
− |
| |
− | '''Rámcová směrnice vodní politiky (2000/60/ES) Evropské unie ze dne 23. října 2000 představuje nejvýznamnější a prozatím nejucelenější právní úpravu pro oblast vody'''. Přijetím této směrnice
| |
− | se Česká republika zavázala k dosažení „dobrého stavu“ všech vod
| |
− | do roku 2015. To je Rámcovou směrnicí vodní politiky přesně stanoveno.
| |
− | Tento cíl je předmětem několika přesně definovaných výjimek
| |
− | vztahujících se na určité okolnosti umožňující odklad dosažení dobrého
| |
− | stavu po dvě plánovací období tj. až do 22. 12. 2027. Vzhledem
| |
− | k významnému vlivu zemědělské činnosti včetně péče o zemědělské
| |
− | pozemky se naplnění požadavků směrnice odvíjí i od činností zemědělských
| |
− | subjektů.
| |